19 Şubat 2008 Salı

Font Navigator kurulumu ve font yönetimi

Font yani yazı tipi iletişimin görsel dilidir, Görsel anlatımda çok önemli bir yere sahiptir ki yazıyla yapılan anlatıma duyguların yüklenmesini sağlar. Günümüzde fontlar, sayısal ortama aktarılmasıyla ve pratik kullanılmasıyla her bilgisayar kullanıcısının ilgisini çekmiş ve görsel dilin kullanımı için büyük ölçüde çeşitlilik sağlamıştır. Gerek işletim sistemlerinin problemleri gerekse font dosyalarındaki problemler ve kullanılan fontların sayılarının artması neticesinde fontları ve fontlarla ilgili işlemleri denetlemeye yarayan programlara ihtiyaç duyulmuştur. Birçok yazılım firmasının konuyla ilgili programları olmasına karşın Bitstream Font Navigator programı pratik kullanımı, sadeliği, gelişmiş görüntüleme özellikleri, font kataloglama sistemindeki başarısı ve CorelDRAW paketiyle ücretsiz olarak verilmesi sebebiyle dikkat çekmektedir.

Programın ilk kez çalıştırılması ve font kataloglamaya bir göz atalım. Programı çalıştırmadan önce kullandığınız ya da kullanacağınız (Windows’un font klasöründekiler hariç) tüm fontları sabit diskinizin birici bölümüne (genelde c:\) yeni bir klasör altına kopyalayın (Örneğin “c:\fontlarım”) Bu uygulama ile fontlarımızı kataloglayacağız.

Program ilk kez çalıştırıldığında karşımıza “Font Navigator Wizard” adlı bir pencere gelecek. İleri butonuna tıklayarak devam ediyoruz. Daha sonra karşımıza fontlarımızı seçeceğimiz pencere çıkacaktır.


Bu pencerede daha önceden yalnız fontlarımızı yüklediğimiz klasörü seçiyoruz ve programın sadece seçtiğimiz klasördeki fontları kataloglamasını sağlıyoruz. Aksi takdirde tüm sabit diskleri tarayıp işlemin can sıkıcı bir şekilde uzamasına sebep olur.

Fontları yüklediğiniz klasörün altında alt klasörler varsa ve bunların da kataloglanmasını istiyorsanız “include subfolders” seçeneğini işaretleyin. Tekrar ileri butonuna tıkladığımızda karşımıza gelen pencereyi son diyerek geçiyoruz ve işlem başlıyor.



Ardından Font Navigator penceresi karşımıza çıkıyor. Soldaki bölümde katalogladığımız fontlar, sağdaki bölümde ise sisteme yüklü olan fontları görüoruz. Artık fontları yönetmeye başlayabiliriz.


Sisteme yüklemek istediğimiz fontu sol bölümden tutup sağ bölüme sürükleyip bırakıyoruz. Sistemden kaldırmak istediğimiz fontu da sağ bölümden tutup sol bölüme sürüklüyoruz. İşlem bu kadar kolay. Dikkat etmeniz gereken Windows’un kullandığı ana fontları bozmamak ya da sistemden kaldırmamak. Sistem fontlaında bozulma olursa işletim sistemi arayüzünde sıkıntı yaşayabilirsiniz. Windows sistem fontlarına buradan bakabilirsiniz.

Corel font ekleme işlemi bu kadar basit.

14 yorum:

  1. tşk aydınlatıcı bilgi için. ancak fontları yükledikten sonra masaüstü sembollerinin yazıları büyüdü. mail sayfası açtığımda bile fontlar çok çok büyük gözüküyor. bir hata mı yaptım? yaptıysam nasıl düzeltebilirim? yardımcı olabilirseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
  2. Bu sorun genelde sistem fontlarının yanlış tanımlanmasından kaynaklanır. Bilgisayarınızı kapatıp açınca düzelmiyorsa font navigator içinde sağdaki penceredeki (sisteme yüklü olan fontlar) tüm fontları seçip delete tuşu ile silin. Sonra soldaki bölümden C:\windows\fonts klasörüne gelin ve burada görünen tüm fontları seçip sağ tarafa sürükleyip bırakın. Sistemi yeniden başlatmanız gerekebilir.

    YanıtlaSil
  3. Sistemimdeki font sayısını 500 civarına düşürünce yazı tipi listesinin açılışında belirgin bir hızlanma oldu. Bu açıklayıcı bilgi ve nazik e-postanız için eşekkür ediyorum Kürşat bey, çalışmalarınızda başarılar dileğimle...

    YanıtlaSil
  4. ilk defa font navigator kullanmayı denedim. süper bir araç ama bir yerde yanlışlık mı yapıyorum anlamadım. her şeyi harfi harfine uyguladım: corelde döküman açarken font sordu, FN'la çalıştırmak istedim. 3 eksik font vardı; corel kitlendi; programı açıp kapadıkça (haliyle 3 defa açıp kapadım) eksik fontlar tamamlandı. FN programında da yaklaşık 10 adet fontu sağa taşıdım; FN de kitlendi. bu arada iki program da açık çalışması birbirine engel midir (ki sanırım olmaması lazım). yardımcı olursanız sevinirim.

    YanıtlaSil
  5. Almila, normal şartlarda bir sorun olmaması gerek. CorelDRAW ın hangi sürümünü kullanıyorsunuz?

    YanıtlaSil
  6. Kürşad Bey X5 kullanıyorum. Ve makinem de hızlı bir makine: i7, 8gb bellek. ekranın bir tarafına burdaki notları bir tarafına coreli koyup satır satır uyguladım.

    YanıtlaSil
  7. windows 7 home premium, yeni alınmış bir makine. güncellemeleri vs yapıldı.

    YanıtlaSil
  8. Ben şöyle bir hatayla karşılaşmıştım: Windows 7 Ultimate 64 Bit TR işletim sistemi üzerinde 32 bit font navigator çalıştırdığımda, font nav üzerinden her hangi bir fontu sisteme yükler yüklemez font navigator kilitleniyordu. Daha sonra sorun kendiliğinden çözüldü.

    Sorunun neden kaynaklandığını bulabilmek için sistemi incelemek gerekiyor...

    Bir de şunu deneyebilirsiniz, font nav ve CorelDRAW'ı yönetici olarak çalıştırın.

    YanıtlaSil
  9. ilginize çok teşekkür ederim. bunu da değerlendirmeye alacağım; bu arada biraz daha windows 7'yi kurcaladım. İnatla ihtiyacım pek olmadığı için XP kullanıyordum. :) 7'deki, fontların kısa yollarını yükleme seçeneği işime yarayacak görünüyor. sistemi yormamak adına navigator tipi bir hizmet sunuyor gibi. sora sora bağdat artık :) tekrar teşekkür eder, iyi akşamlar dilerim.

    YanıtlaSil
  10. Merhaba. Corel' e yeni başladım. Dersleri sitenizden takip ediyorum. Merak ettiğim şey; siteniz halen güncel mi, yeni paylaşımlar yapılıyor mu? Teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, sitemiz günceldir, bazen süre uzasa da yeni paylaşımlar her zaman yapılmaktadır.

      Sil