27 Mart 2008 Perşembe

CorelDRAW renk sorunu ve renk yönetimi

Matbaa için CorelDRAW kullanıyorsanız renklerin baskı ile ekran arasında farklı olduğunu görebilirsiniz. Ekran kalibrasyonunuz düzgün ise ve diğer programlarda (Photoshop gibi) renkleri doğru görüyorsanız, yani sorun sadece CorelDRAW'da ise renk gösterim ayarlarında bir anormallik vardır. Corel'in Renk yönetimi (color management) Adobe Photoshop'a göre daha detaysızdır fakat bu Corel'de renkleri düzgün göremeyeceğiniz anlamına gelmez. Matbaaınza uygun bir profil seçerek ve renk yönetimi ayarlarını düzgün yaparak baskı sonucuna oldukça yaklaşabilirsiniz.

Tools>Color Management komutu ile Color Management penceresini açın. Burada RGB, CMYK, Yazıcı, Tarayıcı, Monitör ve Bitmap'ler için ayrı ayrı ICC renk profilleri seçebilirsiniz.
Çok fazla uzatmadan ve kafanızı karıştırmadan ayarlara geçelim. Öncelikle tüm okları üzerlerine tıklayarak kapatın (okların rengi turuncu ise açık, gri ise kapalıdır) Sadece RGB'den monitöre ve RGB'den ofset'e (sağdaki ofset makinası) olanları açık bırakın. Bunun sebebi dökümandaki Spot renkleri ve CMYK renkleri olduğu gibi görebilmek içindir. Kullandığınız Spot renkleri baskıya CMYK dan çıkacak şekilde gönderecekseniz Ofset'ten Monitöre giden oku da açmalısınız. Bu sayede CorelDRAW kendi içindeki renk eşleştirme tablosu ile Spot renklerin görünümlerini CMYK'ya çevirir.

CMYK renk yönetimi yok ise renk paletinden hemen anlaşılır.

Renk yönetimi bozulmuş ya da değişmiş ise paletteki renkler değişir ve çok parlak olurlar (Renkler RGB ye dönerler, fosforlu gibi gözükürler). Corelde renk değişimi sadece renk paletinde olmaz, dökümandaki tüm CMYK nesneler de yanlış renklerde görünür. Bu durumda renk yönetim penceresinde RGB'den (ortadaki simge) Monitöre olan okun kapalı olmasıdır. Oku açarsanız (Ayarları resimdeki gibi yaparsanız) renkleriniz düzelir.


Ofset için ICC profili seçimi

ICC profilleri her alet için farklıdır. Tarayıcı, yazıcı, ofset baskı makinesi, dijital fotoğraf makinesi ve bu aletlerin kendi içlerinde her bir modeli renkleri farklı tanımlar. Çalıştığınız matbaadan Ofset için ICC profili isterseniz ve bunu size temin edebilirlerse mutlaka bu ICC profilini kullanın. Matbaadan temin edemezsenizyaptırdığınız baskıyı ekranda farklı ICC profilleri ile kıyaslayarak (deneme yanılma yöntemi ile) en yakın baskı rengini bulabilirsiniz.


Ofset baskı için listede hazır olan ICC profillerinin dışındaki profilleri Get Profile From Disk'e tıklayarak seçebilirsiniz. Adobe Photoshop'ta kullandığınız profiller c:\program files\common files\Adobe\Color\Profiles klasöründe bulunur. Bu klasörün altındaki Recommended klasörü altındaki profiller önerilen profillerdir.

Klasörü seçince karşınıza yukarıdaki pencere çıkar. Solda profiller, sağda ise altprofiller (parlak kağıt, mat kağıt, tabaka ofset, web ofset gibi) görüntülenir. Profilleri denemeye başlayabilirsiniz. Her profilin aynı CMYK değerlerini ne kadar farklı gösterdiğini göreceksiniz.

Son bir hatırlatma daha yapayım. Overprint Preview'i kullanmak için Color Management penceresinin altındaki seçeneklerden CMYK olanı seçilmelidir.

Renk yönetimi ayarlarınız düzgün olduğu sürece Coreldraw'da baskıdaki renk probleminin önüne geçebilirsiniz.

X5 ve sonrası sürümler için aşağıdaki renk kalibrasyonu yazılarımızdan faydalanabilirsiniz.
CorelDRAW Renk Kalibrasyonu - 1
CorelDRAW Renk Kalibrasyonu - 2

34 yorum:

  1. teşekürkler faydalı bilgi fakat ofset makina ayar kısmında Photoshop 4 default butonu yok bunu nasıl aşabilirim... teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Photoshop 4 Default CMYK yerine Fogra 27, Iso Coated, Euroscale Coated kullanabilirsiniz.

    YanıtlaSil
  3. ilginize teşekkür ederim fakar sorun bütünyle devam ediyor sorum şu olsun objeye siyah dolgu renk veriyorum siyah renk tram şeklinde yansıyo direk siyah gibi algılanmıyo diğer renkler içinde geçerli...

    YanıtlaSil
  4. Siyah dolgu verdiğiniz nesne tam olarak nereye tram olarak yansıyor?

    YanıtlaSil
  5. kullandığım siyah renkler %80 trama yakın monitöre yansıyo... diğer renklerdede sorun var kısmen...

    YanıtlaSil
  6. peki x5 için renk ayarları hakkında bizi bilgilendirebilir misiniz ajansta çalışıyorum ve programın renkleri baskı görümünü yani cmyk ayarını nasıl yaparız ?

    YanıtlaSil
  7. X5 için CMYK profilini fogra 27 kullanın.

    YanıtlaSil
  8. kuşe kağıtlar ve 1. hamur kağıtlar için farklı profiller kullanılıyor galiba hangi profilin en güzel sonucu verdiğini bilsek onu kullanırdık ama bir sürü profil var. X5 için ofset cmyk profili Fogra 27'mi kullanmamız gerekiyor. .

    http://www.imageto.org/gorsel/n3jfa.jpg

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fogra 27 avrupa standartıdır. Ben bütün baskı makinelerini, CTP'leri ve monitörleri bu profile göre ayarlıyorum.

      Sil
    2. Bende Asus'un IPS modeli var 23 inc geniş ekran onun renk profilini Fogra 27'e göre nasıl ayarlıyabiliriz veya uygun renk profilini nerden bulabiliriz.

      Sil
  9. Ekran renk profili Fogra 27 gibi CMYK profillerinden tamamen bağımsızdır. Monitörün yarını RGB olarak ayarlamaktan başka şansın yok diye biliyorum... Bence monitörün beyazını ortam ışığına göre kağıt beyazıyla dengeleyip, gri tonları da naturel gri yaparsan yeterli olur. Gerisi CorelDRAW'da bitiyor.

    YanıtlaSil
  10. Merhaba,

    Corel x5 ve photoshop cs4 kullanıyorum, çalışırken vektörel olarak corelde çizdiğim logoyu (hep cmyk olarak çalışırım) photoshop a attığımda (eps yi export ediyorum) renkler yani tonları değişmiş oluyor? bu neden ileri gelir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. CorelDRAW ve PS nin renk yönetim ayarlarını bilmek gerekiyor. .EPS olarak CorelDRAW'dan aktardığınız belgenin içine renk profili gömdüyseniz, PS ve CorelDRAW'da kullandığınız renk profilleri farklı ise, belgeyi PS'de açarken profil convert ediyorsunuz gibi görünüyor. CorelDRAW ve PS'nin renk yönetimi ayarlarını, belgeler açılırken, import edilirken veya yapıştırılırken (paste) size sormasını sağlayın. Ve açarken profilleri iptal ederek açın.

      Sil
  11. Merhaba Arkadaşlar ;

    Normalde illüstratör ve photoshop ağırlıklı çalışıyorum coreldrawdan gelen işleri export ettiğimde tif. eps. pdf. ve tüm uzantılarda renkler soluk çıkıyor. Bu konuda yardımcı olabilirmisiniz ?

    YanıtlaSil
  12. kullandığım renkleri renk paletinin üstünde arşivi çıkıyordu şimdi çıkmıyor yardım edermisiniz

    YanıtlaSil
  13. Selam Corel Draw x7 kullanıcısıyım kullandığım renkleri gösteren bi renk arşivi vardı ayralarıyla oynadım ve şimdi kayboldu geri getiremiyorum yardım edermisiniz teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Renk paletinden bahsediyorsanız Window > Dockers > Color Palette Manager açıp buradan dilediğiniz paleti aktif edebilirsiniz. Ya da CorelDRAW'ı fabrika ayarlarına döndürebilirsiniz.

      Sil
    2. Merhaba, Document Paletten bahsediyormuş arkadaş. Aynı sorunu yaşayanlar olursa diye ben tarif edeyim :) Window > Color Palettes > Document Palette seçeneğine tıklayın.

      Sil
    3. abiler teşekkür ederim 3 yıl geçmiş ve şuan yazdığınız yorumla iş yaptım :) allah razı olsun

      Sil
    4. Ne mutlu bize, faydalı olabildiysek.

      Sil
  14. Konu için teşekkürler güzel bir cevap sağolun fakat x7 olmadığı için aynı pencere yok artık o yüzden x7 için yardımcı olabileceğiniz bir başka konu var mı acaba ? Benim sorunum exportlarda çıktı aldığımda eps veya pdf renk olan arkaplan sankı gri soluk gibi çıkıyor çıktılarda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazının sonunda iki konu bağlantısı var. X5 ve sonraki sürümler için renk yönetimi ile ilgili merak ettiğiniz birç ok şeyi bu yazılarımızda bulabilirsiniz.

      Sil
  15. x5 kullanıyorum girip cıktıgımda sürekli ayarlarım değişiyor pen 0.2mm oluyor 0.1 ayarlıyorum cıkıp girdiğimde 0.2 oluyor tekrar mesela renk ayarlıyorum yine sıfırlıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tools > Save Settings As Defautlt komutunu çalıştırmanız gerekli.

      Sil
  16. merhaba corel 8 kullanıyorum siyah verdiğim yazılar alttaki rengi (mavi yeşil vs.) filmde oyuyor nasıl düzeltebilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu işlemlerin RIP tarafında yapılması işinizi kolaylaştırır. Fakat siz kendiniz de her bir nesnenin dolgusuna ve çizgisine (outline) ayrı ayrı OverPrint verebilirsiniz. Nesneye sağ tıklayıp açılan menüden Overprint özelliklerini aktif yapabilirsiniz.

      Sil
  17. iyi ki coreltürk var dedim bir kere daha..
    teşekkür.

    YanıtlaSil
  18. merhaba corel 11 de cmyk renk paletim kayboldu yardımcı olabilirmisiniz

    YanıtlaSil
  19. Merhaba sitede yazılan tüm makaleleri gunlerdir okuyorum ama siyah renk bitmap yapmadan soluk cıkıyor herseyi denedim pru black vs onlarca kez hemde. örnegin bir siyah diktörtgen veya yazı fontları bitmap yapmadan gri olarak cıkıyor bitmap yapınca siyahlasıyor yardımcı olurmusunuz

    YanıtlaSil
  20. Merhabalar cmyk renk paleti açık olduğu halde cmyk renk paletinden seçtiğim renkler rgb olarak görünüyor buna nasıl bir çözüm bulabiliriz yardımcı olursanız sevinirim

    YanıtlaSil
  21. En son kullandığım renkler sol alt köşede çıkıyordu şimdi bulamıyorum nerden geri getirebilirim ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Document Palet'ten bahsediyorsunuz. Window > Color Palette > Document Palette komutuna tıklayın.

      Sil
  22. Merhaba Arkadaşlar .corel x 7 kullanıyorum ana sayfa rengini siyah yapmak istiyorum nasıl yapabilirim?Bilgisi olan arkadaşlardan rica ediyorum. Şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. X7'de bu özelliği kullanabilmek için Premium Üyelik gerekiyor. Fakat bu sistem Corel tarafından sonlandırıldı. Ya da sadece X7 kullanıcılarına satılıyordur fakat maliyeti yüksek olduğu için kimsenin alacağını sanmıyorum. Onun yerine abonelik alınıp her zaman en son sürümü kullanmak çok daha mantıklı.

      Sonuç olarak en azında CorelDRAW X8 kullanmalısınız.

      Sil