29 Eylül 2011 Perşembe

CorelDRAW ile Katalog Tasarımı Üzerine Birkaç Düşünce

CorelDRAW X6 sürümünün beklendiği şu günlerde, kişisel ve ticari bağlamda tamamladığım bir Corel ürünü çalışmayı ve bu çalışma üzerine bazı düşüncelerimi, istişare ve yararlı olacağı ümidiyle birkaç paragrafta not düşmeyi uygun görüyorum.

Eksiklerini zaman zaman paylaştığımız buradaki yazımda bahsi geçen beklentilerle birlikte, bir katalog çalışmasına Corel ailesi (DRAW, PHOTOPAINT, PAINTER) tabanlı olarak başlayıp sonlandırdım. Genel yaklaşımın aksine, iç sayfalarda bolca göreceğiniz bitmapli içeriği de, Photoshop değil, büyük oranda Photopaint destekli olarak tamamladığımı söylemeliyim.
Bu blogda, CorelDRAW beklentileri konusu altında bahsettiğimiz teknik kullanım eksik ya da beklentilerden ziyade, özellikle böylesi bol fotoğraf (dekupeli ve editli) çalışmaların tümünü PhotoPaint ve bazı boyama vb efektlerde Corel Painter ile tamamladım. 

Ama tüm bunlara rağmen, özellikle anahtarlık sayfalarındaki (yani 1-30 arası) anahtarlıkların üzerine yerleştirilmiş damla etiketleri (bunların tümü dijital olarak hazırlanmıştır fotoğraf değildir) Corel Photopaint bana bu şekilde damla havası verebileceğim seçenekler sunamadığından dolayı Photoshop ile ürettim. Burada photopaint 'in bu büyük eksiğini ve tabi ki Photoshop un büyük desteğini daha önce paylaşmıştım. 
Bütün bunlara rağmen, toplamı 119 sayfayı bulan bir katalog çalışmasını CorelDRAW 'da başlayıp sonlandırdım.

Nasıl başladım ve bitirdim ?
Görüşmeler ve talebe uygun olarak alınan kararlar sonucu üretilecek çalışmanın sektörel amacı ve bu amaç dolayısı ile görsel sunum ve ebatı belirlendi. 30 x 22,5 cm. Sayfa sayısı, ürünlerin ve temaların dağılımına göre kendi haline bırakıldı, sonuç bize kendisini gösterecekti. Tabi burada, grafikerliği ilgilendiren bir durum olarak, çalışmanın baskı tekniğine uygun biçimde, matbaada kaçlı formaya verileceğine göre oranla hesaplanacak sayfa sayıları,  son aşamada belli bir sayıda sabitlenmeliydi.
Her reklam katalog vb. ürünlerde olduğu gibi, ticari olduğu kadar samimi bir havası  da olmalıydı.
Bu çalışma, geniş yelpazesi olan promosyon ürünlerini kendi bünyesinde üreten, başarılı bir pazarlama ağına ve ihracata sahip bir firmanın katalogu olacaktı. Bazı demirbaş ürünler ve bunların halihazırda var olan fotoğrafları ile birlikte, diğer ürünlerin fotoğraf çekimini de üstlendim.

Genel içerik belirlendikten sonra bana ulaştırılan ürünlerin fotoğraf çekim işlerini, evimdeki mini foto stüdyomda eşimle birlikte tamamladım. Bunun için ortalama 2 gün harcadım.
Özgün kapak çalışmasında kullanılan desenle birlikte kapağın tümü tamamen vektör olarak hazırlandı. Ortada bulunan logonun etrafındaki sarmaşıklı çerçeve hazır birkaç clipart çalışmanın birleşimiyle elde edildi ki elbette özgün çizilebilirdi ama bu, zaman, arz talep ve karşılıkları ile doğu orantılıdır.
Çekilmiş fotoğraflardan, seçimler yapılarak çalışmaya dahil edilmek üzere bir araya toplandı ve editleme (dekupe, temizlik ve diğer görsel detaylar) ı birkaç gün içerisinde bitmek zorundaydı ve öyle de oldu.

Bence, bol ürünlü bir katalog çalışmasında genel olarak yapılan bir hata da, zeminli çalışma anlayışıdır. Öyle ki, piyasada bu zemin olayını bir güzellik katacağı inancıyla gereğinden fazla kullanıldığı çok fazla başarısız işler var. Sadece zemin rengi bile çok ürünlü bir çalışmada fazla diye düşünürken, bazıları bu zeminlere vektörel karmaşalar, ya da üst üste binmiş anlamsız renk geçişleri ile çok karmaşık bir hale sokmaktadırlar. Dolayısı ile zeminli çalışılmak isteniyorsa, zemin tasarımını çok iyi belirlemeli ya da tavsiyem mümkünce zeminden (özellikle karmaşık renk ve desenler) kaçınılmalıdır.
Oysa eğer ürün çok ise, mümkün olduğu kadar sade tabanlarda çalışmak, hem gözleri yormaz hem de ürünü ortaya çıkaracaktır ve elbette zeminli ya da zeminsiz ne olursa olsun, dekupeli bir ürün koyuyorsanız mutlaka gölge çalışmalısınız, gölgesiz bir bitmap çok itici ve gerçek dışı durmaktadır.
Dolayısı ile kağıdın özgün rengi üzerine direk ürünleri kendimce, grafikerlik anlayışımın bana dayattığı bir simetri ya da nizam anlayışıma uygun olarak yerleştirdim.
Burada ürünlerin özellikleri, birbirleri arasındaki ilişkileri çok iyi irdelemem gerekiyordu, dolayısı ile, katalog sayfalarını hemen bitirmek yerine, elimdeki bu yüzlerce ürünü, şirketin bilirkişilerinin de desteği ile saflara ayırdım. sonra o safları kendi içinde alt gruplara. Böylelikle sayfalar daha yerleşmeden, kafamda yerleşmeye başladı.

Konu ve ürün çeşidi doyurucu denecek kadar iyi bir sayıdaydı. Bu nedenle, ayırdığım saf ve gruplara, bir sayfa başlığı (banner) koymayı çok uygun buldum ve ürünlerin özelliklerine uygun düşecek şekilde yani her ürün sayfasını farklı bir anlatımcı renk içeren üst başlık zeminleri ile tanım içeren yazılar yazdım.
CorelDRAW 'da sayfaları ayrı dosyalar halinde çalışmak her ne kadar önce ürkütücü ve yorucu gibi gelse de, uzun zamanların verdiği tecrübe ile en sağlıklı yöntemin her bir sayfayı ayrı ayrı çalışmak olduğunu söyleyebilirim. İstisnai işler dışında bu yöntem bazen hayat kurtarır.
Böylelikle Photopaint 'te dekupe ve editlemesini bitirdiğim ve zaman zaman Pshop desteği ile yan ürünleri ürettiğim, nesneleri CorelDRAW 'a (minimum 300 dpi ve CMYK) olarak import ederek sayfa mizanpajına geçtim.

Ürün çokluğu ve sade görünümlü bir zemin üzerinde, ürünlerin açıklamaları ve kodları olması gerekiyordu. Bunun için az yer kaplayan ve zarif duran fontlar seçerek ürün kodlarını ve açıklamalarını yazdım. Dışarıdan import edilen bitmaplerin adları CorelDRAW status barda yazdığı için, oradan çok yararlandım bu kodları yazarken. Ama import edilmiş nesneye hiç müdahale (ebat değişikliği dahil) etmemeniz gerekiyor, yoksa status bardaki ürünün o dosya ismi yok oluyor ve bir nesneye dönüşüyor.
Çalışmanın tümü, convert edilmese de font sıkıntısı yaşanmadan her yerde rahatça açılabilmesi için bu defa, sistem fontlarını kullanmayı tercih ettim. Times New Roman, Futura, Swiss gibi...
Tüm ürünlerin dağılımı ve gölge çalışmaları bitince (Corel DRAW ın drop shadow larını kullandım ve her sayfada ürünleri toplu olarak seçip tek tıklama ile gölgelerini tamamladım.) Bu gölgeleri gölge, lens, efekt, olarak bırakmayıp mutlaka bitmap (300 dpi Grayscale) ' çevirdim ki önemle tavsiye ederim. Çünkü bazı baskı öncesi aşamalarda, film makinesi ya da CTP ler,n kullandığı RIP yazılımlarında, bu lens, efekt oalrak kalmış nesneler sorun çıkarabiliyor, mutlaka bitmap yapın.

Genel mizanpaj bitince, sayfa sayısı da kendini ortaya çıkardı ki üretim aşaması 8 li forma üzerinden CTP baskı olacağından sayfa sayısı 8 'e tam bölünebilmeliydi, 1 sayfa eksik çıktı onu da katalog girişindeki "indeks" ile tamamlamış oldum. Böylelikle sonuç, 50x70 cm forma ebadı için 15 formalık bir baskı işi olarak kendisini göstermiş oldu.
Sonrasında sayfa numaralarını (daha önceden elimde vardı o yüzden makro vb kullanmadım) sayfalara (zaten ayrı dosyalardı) tek tek yerleştirmekten çekinmedim. Her sayfada aynı noktaya yapıştırdığım sayfa numaralarının, sayfanın sağdan ve soldan tam ortasında olmasını istediğim için "Center of Page &Horizontally" komutundan yararlandım.
Genel olarak, çeşitli konular anlamında defalarca baştan sona, elden ve gözden geçirerek işi tamamladım. Çalışmayı zaman yetersizliği ve baskı öncesi departmanına güvenmem neden ile convertlemeden ve pdf vb. dönüştürmeden olduğu gibi Corel X5 formatında baskı öncesine teslim ettim ve orada da son olarak bir arada inceleme fırsatı bulduk ve üretime geçildi.

CorelDRAW 'da çalışma yaparken color styles in temiz olduğuna çok dikkat etmek gerekiyor. Ayrıca Object Manager, zaman zaman View Manager, Graphic and Text Styles pencerelerinden vazgeçmemek gerekiyor. Özellikle Object Manager, kalabalık işlerde tam anlamıyla bir danışmandır ve işin içeriğini net olarak görmenizi ve yönetmenizi sağlar.

Nelerden Yararlandım ?

*Elbette gelişen CorelDRAW 'ın özellikleri ile birlikte, Align and Distribute ve altındaki Spacing ayarlarıı...
*Custom olarak kullandığım Center of Page Vertical ve Horizontally komutlarını...
*Tüm bitmap nesneler ve bitmap e dönüştürdüğüm gölge vb. efektler için convert to bitmap ve alt üyelerini...
*Find and Replace ile font, nesne ve renk yönetimlerini ayrıca object manager yönetimini...
*Çalışmada bazı nesnelerin içine yerleştirmem gereken ayrı çalışmalarım için ölçü alma işleminde Daha önce burada söz ettiğim teknikleri ve genel anlamda kişisel olarak ihtiyaç duyduğum genel CorelDRAW davranışlarından yararlandım.
Çok fazla makro ihtiyacı duymamakla birlikte, kullandığım makrolardan biri, sevgili Kürşad'ın bizlerle zamanında paylaştığı RGB2CMYK dır. Emin olduğum sayfalarda dahi, çalışmanın tümünü bu makro ile elden geçirdikten sonra kayıt altına aldığımı söyleyebilirim. Diğeri de zaman zaman toplu sayfaları bitmap yapma makrosunu kullandığım oldu.

Bir çalışma için, detay bağlamında üzerinde çok daha fazla konuşulup tartışılabilecek alanlar ve zamanlar olmakla birlikte genel özetiyle anlatmaya çalışmış oldum.
Barındırdığı içerik ve amaçlanan sunum yapısı bağlamında bu çalışma, her ne kadar çok güçlü bir tasarımcılıkla doldurulamayacak olsa da, kendi bilgi, tecrübe, yetenek ve düşüncelerimle, Corel 'de tamamladığım ve üzerine yararlı olacağını umduğum düşünceler paylaştığım bir katalog çalışması oldu. 

Katalog :

13 yorum:

  1. Güzel çalışma lakin, gölgelerin Corel gölgesi olduğu hemen anlaşılıyor...

    YanıtlaSil
  2. edip soylu:çok zarif ürünler ve bu ürünlerin zarifliğini ortaya çıkartan zeminin sadeliğiyle uyumlu bir tasarım,ürünlerin farkedilirliği ve şıklığı sade zeminin çok ustaca kullanılmasından doğmuş ,ayrıca fotoğraflar kaliteli,sayfa üstlerindeki ince bantlar ve ürünlerin hangi gruba dahil olduğunu gösteren başlığın formu rengi oldukça güzel sade ama bir o kadar uyumlu ve estetik değer katmış çalışmanıza,ayrıca bir ders içeriğiyle anlatımınız için teşekkürler,elbette profesyonel olan arkadaşların değerlendirmeleri önemli olacaktır ama grafik-tasarımla henüz uğraşmaya başlayan benim açımdan çok değerli bilgileri içeren güzel bir tasarım,ayrıca diğer yazılarınızı da okuyacağım özellikle photopainter konusunda corel kullananlar phaintere fazla tercih etmiyor photoshop kullanıyor,photopainter konusunda da bilgiler verilse çok yararlı olurdu

    emeğinize sağlık ;saygılarımla

    YanıtlaSil
  3. Adsız, evet gölge konusu da gelişmeyi bekleyen bir alan. Bkz : CorelDRAW 'dan beklentiler başlığı Madde 16...

    soyluedebiyat, bitmap editleme konusunda Corel versiyon gelişimleriyle birlikte yavaş yavaş Pshop tan Corel PhotoPaint 'e geçiş yaptım ve uzun süredir bazı eksiklerde Pshop !tan destek almak dışında, tüm bitmap işleri PhotaPaint 'te yapmaktayım. Bu konuda da detaylı bilgiler paylaşılır umarım.
    Ayrıca Corel Photo Paint ile Corel Painter ayrı programlardır ve aslında ilginiz varsa her ikisini de incelemenizi, kullanmanızı öneririm. Genel görüşleriniz için teşekkürlerimle..

    YanıtlaSil
  4. evet haklısınız farklı programlar,sözünü ettiğim corelle bütünleşik olan corel photo paint bunun kullanımı konusunda bilgiler verilirse çok faydalı olur

    YanıtlaSil
  5. Serhat yine doyurucu bir yazı yazmışsın, ellerine sağlık.

    Photopaint gücü pek fazla bilinmese de bence Photoshop'un tek rakibi. Zaman zaman ben de kullanıyorum ve Photoshop'ta yapılamayan bazı etkileri vermek için tasarımlarımda da kullanıyorum.

    Bu arada CorelDRAW gölgesi konusuna gelirsek blogu yayın hayatına geçirdiğim ilk günlerde konuyla ilgili bir kaç paylaşım yapmıştım. Buradan bakabilirsiniz.
    http://corelturk.blogspot.com/2008/02/corel-drawda-yumuak-glgeler.html
    http://corelturk.blogspot.com/2008/02/daha-nce-burada-bu-konudan-bahsetmitim.html

    Bu tarz çalışmalarda gölgeyi bitmap'e çevidikten sonra biraz gaussian blur vererek daha yumuşak gölgelere sahip olabilirsiniz. Böylece gölgenin CorelDRAW gölgesi olduğu anlaşılmaz :)

    Bunun için bir makro hazırlıyordum fakat yarım kalmıştı. Eh artık bir el atmak lazım...

    YanıtlaSil
  6. Kürşad, teşekkür ederim.
    Evet PhotoPaint ile çalışmalarımız sürüyor, özellikle DRAW ile arasındaki akışkan köprü durumu, son versiyonlarda daha da iş görür hale geldi; Path, mask vb aletlerle dekupe işlemlerini ve görsel diğer işlermleri yaptıktan sonra, ister CPT formatında dosyamızı saklayıp, DRAW a import edebiliyoruz, istersek de PhotoPaint 'ten DRAW a sürükle bırak yöntemi ile hızlı geçişler yapabiliyoruz.

    Photopaint konusunda, bilhassa "CorelDRAW 'dan beklentiler" konusu altındaki son yorumuma dikkat çekmek isterim.

    Öte yanan gölgeler konusundaki önerilerin çok iyi ama bunlara rağmen X6 ve sonrasında geliştirmeler bekleyeceğiz.
    Makroyu kıvançla bekliyoruz:), teşekkürlerimle.

    YanıtlaSil
  7. Çok güzel bir yazı olmuş. Bu işi sürekli yapan dan yeni başlayana kadar bir çok kişinin yararlanabileceği bir yazı.

    Üstelik gerçek bir çalışma olduğundan, hatalar, istekler, beklentiler daha çok ortaya çıkıyor. Mesela Corel'in gölge konusundaki eksikliği yada direkt cmyk bitmap yapma eksikliği gibi şeyler.

    Paylaşım için çok teşekkürler. Ayrıca güzel de bir katalog olduğunun altını çizeyim.

    Ben PhotoShop'çu olduğumdan paint kullanamıyorum. 2dk da PS da yaptığımı paint'le yapmak 10dk mı alıyor.

    Başka ne diyecektim. Hımmm gölgeler konusunda pratik bir ekleme de ben yapayım. Kürşat bey oluşan gölgeyi bitmap yapıp ona blur atın demiş. Farklı olarak ben, diyelim ki yazıya gölge vereceğim yazının siyah bir kopyasını çıkartıyor biraz outline ile kalınlaştırıp bitmap yapıp ona blur veriyorum. Çok daha gerçekçi oluyor.

    Ama siyah gölgelerde PS da kolayca verdiğim Multiply özelliğini CorelDraw'da basitçe yapamıyorum. Transparency den uniform'u 0 yapıp multiply'i seçiyorum. Ama uzun iş ve lens efekti istemiyorum. Basit bir yöntemi vardır da ben bulamadım.

    Bu yöntem bitmap'lere verilecek gölgede işi uzatır, ama vector gölgelerinde daha güzel gözükecektir.

    YanıtlaSil
  8. KontDRACULA, direkt CMYK bitmap yapma eksikliği nedir?

    YanıtlaSil
  9. Tek tuşla direkt CMYK yapmak. Yani bir düğme ile Direkt CMYK yapamadım. Convert To Bitmap düğmesini atıyorsun ama 2-3 işlem daha yaptırıyor. Tek düğme ile halledilmiyor demek istedim.

    Hali hazırda RGB bitmap olanı, toolbar'a attığım düğme ile tek tık ile CMYK yapıyorum ama asıl istediğim/iz vektör'ü de tek tıkla cmyk 300dpi bitmap yapmak.

    Onu kastettim.

    YanıtlaSil
  10. KontDRACULA, fikirlerin için teşekkürler ve evet CMYK mesel ' ine ben de katılıyorum, sonvert to bitmap penceresindeki RGB / CMYK vb. satırları kısayol yapamıyoruz, olsa iyi olurdu.

    YanıtlaSil
  11. Kont, istersen bunun için bir makro yazabilirim.

    YanıtlaSil
  12. iyi olur niye olmasın :)

    YanıtlaSil
  13. Merhaba arkadaşlar,
    ben 120 sayfalık katalog yaptım corelde fakat şöylebir sorunum var. butun sayfaları aynı anda convert yapmak istiyorum nasıl yapabilirim acaba?
    yardımlarınız için şimdiden teşekkür ederim...

    YanıtlaSil