5 Mart 2010 Cuma

CorelDRAW X5 kurulumu, yazılım gereksinimleri ve yeni teknolojiler...

CorelDRAW X5 yazı dizimize devam ediyoruz. Donanım gereksinimleri ve CorelDRAW Graphic Suite X5 paketinde neler olduğunu öğrendikten sonra CorelDRAW X5'in donanım gereksinimlerinden bahsetmiştim. Öyle sizi çok zorlayacak bir şey istemiyor aslında. Sadece işlemcinizde SSE2 komut seti desteği istiyor. Bu da 5 -6 yıl içerisinde alınmış güncel(!) bir işlemcide zaten varolan bir özellik.

CorelDRAW X5 yazılım olarak ne istiyor? Bu ilginç değil mi. Yazılım gereksinimleri... Gün geçtikçe, teknoloji geliştikçe, işletim sistemleri yenilendikçe yazılımlar da yenileniyor tabi. Yeni teknolojiye ayak uydurup yeni sistemlerden faydalanıyorlar. CorelDRAW X5 Graphic Suite, Windows XP, Vista ve Windows 7 işletim sistemlerinin hem 32 bit hem de 64 bit sürümlerinde sorunsuz çalışıyor. Fakat kurulum için MS .net framework 3.5.1 istiyor. .net framework Microsoft tarafından yayınlanan ve 20 den fazla yazılım dilini çalıştırabilen bir ortamdır. Java yazılımlarını çalıştırmak için SunJava ya da MSJava virtual machine kurmamız gerekiyorsa .net framework de aynı işe yarıyor. Aslında bir çok yazılım .net framwork olmadan çalışamıyor. İlla ki .net 1, 2 ya da 3 sürümlerini kurmanızı istiyor. Genelde  siz bunun farkında olmuyorsunuz çünkü güncel bir windows kullanıyorsanız muhtemelen en azından .net 2.0 sisteminizde kuruludur. CorelDRAW Graphic Suite X5 sürümüne kadar bu tip gereksinimler istemezken yeni sürümde istemesi biraz da çağa ayak uydurduğu anlamına geliyor. Kodlar yenilenmiş, çoklu çekirdek desteği sağlanmış... İyi bir şey tabi :)

Neyse... CorelDRAW X5 bir çok şey için .net 3.5.1 istiyor ve 24 Mart 2010'da yayınlanacak Box sürümünde DVD içinde bulunabilecek ve sisteminizde .net 3.5.1 yoksa otomatik olarak kurulabilecek. Şimdi sisteminizde .net 3.5.1 yoksa buradan indirip CorelDRAW X5'i kurmaya başlayabilirsiniz. CorelDRAW'ı kurmak sandığınızdan daha kolay...Adım adım kurulum aşamalarına bakalım...

CorelDRAW X5 nasıl kurulur?

Kurulumda Hangilerini seçmeliyim?

Ekran görüntüsünde gördüğünüz gibi PROGRAMS sekmesinde CorelDRAW grafik paketiyle gelen temel yazılımlar ilk önce karşımıza çıkıyor. Bunlardan istediğimizi seçip kurabilir, istemediğimizi kurmayabiliriz. Ama size tavsiyem ekranda gördüğünüz yazılımların tamamını kurmalısınız. Sadece CorelDRAW bile kullanıyor olsanız bu yazılımların hepsine ihtiyacınız var. Şöyle ki;

CorelDRAW
Zaten bunun için kuruyoruz :)

Corel PhotoPaint
CorelDRAW'da bir bitmap'i dışarı çıkarmak için kullanacağımız en iyi ve en doğru yöntem "Edit Bitmap" komutuyla Photopaint'te açıp, daha sonra Photopaint'te sıkıştırmasız bir formatta kaydetmektir. (Tiff, PSD gibi) En azından bu nedenle PhotoPaint kurulmalıdır ki PhotoPAint ayrıca Adobe Photoshop'un tek büyük rakibidir. Photopaint'te olan CMYK desteği ve yeni renk yönetim sistemi gibi profesyonel özellikler Photoshop dışında pek bulabileceğiniz özellikler değil.

CorelCapture
Corel grafik paketinin yıllardır en sadık üyesi CorelCapture. Aslında bir ekran görüntüsü yakalama yazılımı. Hatta ekran görüntüsü yakalama yazılımlarının öncülerindendir kendisi. Peki bunu neden kuralım?. CorelDRAW X4 ile gelen en güzel özelliklerden biri olan WhatTheFont (font bulma özelliği) çalışabilmesi için CorelCapture kurulmalıdır.

CorelConnect
Aslında hakkında başlı başına bir yazı yazılması gereken ve CorelDRAW graifk paketinin yeni üyesi bir malzeme (resim, clipart, font vs) yönetim ve organizasyon yazılımı. CorelConnect'i Adobe Bridge'e benzetebiliriz ama henüz ilk sürümü olduğu için çok basit, sade ve henüz emekleme aşamasında olduğunu belirtmeliyi. Connect'in en güzel özelliği (ki Bridge'de bile yok) CorelDRAW içinde bir Docker olarak açılabilmesi (Scrapbook gibi) ve buradan içeriğin yönetilebilmesi. Scrapbook'un yerini alacak olan CorelConnect mutlaka incelenmesi gereken bir yazılım. Yalnız önemli bir not: Eğer varsayılan olmayan bir windows teması kullanıyorsanız Connect'le sorunlar yaşayabilirsiniz. En azından ilk servis pakete kadar.

BitStream Font Navigator
Emektar Font gezgini. Benim için mükemmel bir Font yönetim yazılımı. Hala çok sade ve kullanışlı arayüzüyle benim bir numaram. Üzerine bir çok font yönetim yazılımı çıkmasına ve bunların bir çoğunu kullanmama karşın hiçbir zaman BFN'den vazgeçemedim. CorelDRAW paketiyle gelen binlerce fontu yönetmek, izlemek, gruplandırmak için mutlaka gerekli bir yazılım.

Evet... Tüm yazılımları kurmalısınız demiştim. Şimdi DRAW, PhotoPaint ve Capture'nin hemen yanındaki Includes içeriğine göz atalım.
Includes içinde her bir yazılımla birlikte yüklenmesini istediğiniz ekstraları seçmenizi sağlayan bir menü. Yardım dosyaları, öğreticiler, örnekler, eklentiler, çerçeveler, desenler gibi bir çok ekstrayı yüklemenizi tavsiye ederim.

Gelelim FEATURES sekmesine. Buradaki yükleme seçeneklerini de size tek tek açıklamaya çalışayım.

Writting Tools
Kullandığınız klavye diline bağlı olarak onlarca dilin içerisinden kendi kullandığınız dilin zaten seçili olduğunu ögreceksiniz. Türkçe ve İngilizce desteği için bu iki dil seçilmiş durumdadır. Bunun dışında başka bir dil desteği eklemek isterseniz dilediğinizi seçebilirsiniz. Bu arada sadece İngilizce ve Türkçe bile seçili olsa bile CorelDRAW'da her dilde yazabileceğinizi belirtmeliyim. Özellikle Arapça gibi dillerdeki yazıları sorunsuzca yazabilirsiniz. Yine burada Adobe ile kıyaslama yapacağım. Adobe yazılımlarında Arapça yazabilmek için ME sürümünü edinmeniz gerekiyor. CorelDRAW'da böyle bir kısıtlama yok. Dilediğiniz dilde (Çince ve Japonca bile) yazabilirsiniz.

Utilities
Buarada Duplexing Wizard yazdırma ile ilgili ayarlar yapmanızı sağlayan bir özelliktir. Çok da kullanılan bir şey değil. Visual Basic For Applications 6.4 (VBA) mutlaka kurulmalıdır ki meşhur Corel makrolarını çalıştırabilelim. Visual Studio Tools for Applications (VSTA) ise başlı başına CorelDRAW X5 paketinde gelen yepyeni bir özellik. Yazılımcılar daha iyi bileceklerdir ki VSTA desteği ile yazılımın kodlarını daha etkin kullanıp çok daha etkin eklentiler yazabilirsiniz. Siz son kullanıcı olarak yazamasanız bile böyle bir desteğin gelmesi çok çok daha gelişmiş eklentiler ve özelliklerle üçüncü parti desteğinin geleceği anlamına geliyor. Özellikle C++ desteği ile... Windows Shell Extensions ise Bir CDR belgesinin özelliklerine Windows'tan (Dosya seçi>Sağ klik>Özellikler) erişebilmenizi sağlar. Dosytayı açmadan ölçülerini, kullanılan fontları, renkleri ve bir çok özelliği görebilmenizi sağlar.
GPL Ghostscript
GhostScript mesleğim açısından en beğendiğim yenilik. GhostScript CorelDRAW'a PostScript 3 desteği getiriyor. Sisteminizde zaten kurulu ise tekrar kurmaya gerek kalmıyor ama değilse mutlaka kurulmalı. Ghostscript'in CorelDRAW'a getirdiği özellikleri ayrı bir yazıda inceleyeceğim.

Additional Import/Export Filters
Bu da birincil dosya biçimlerinden hariç ilave dosya biçimleri desteği sağlar. CorelDRAW endüstri standartı olmuş bir çok dosya biçiminia destekleyen nadir yazılımlardan biridir, belki de yeganedir. CorelDRAW X5 teki yeni dosya biçimleri desteğine yine ayrı bir yazı altında değineceğim.

Guidebook
CorelDRAW kullanma kılavuzu. Güzel ve detaylı bir şekilde hazırlanmış PDF biçimindeki bu kılavuza da göz atmakta mutlaka fayda var.

OPTIONS sekmesinde ise masaüstü simgeleri ve otomatik güncelleştirme seçeneklerini bulacaksınız.
Biraz uzun bir yazı olmasına rağmen uzun zamandır CorelDRAW kurulumunu detaylı şekilde anlatmak istiyordum Bu yazıdaki özelliklerin çok küçük bir kısmı X5 için geçerli. Yani önceki sürümleri de aynı yöntemlerle kurabiliriniz.

CorelDRAW X5'i kurduysanız biraz kurcalamaya başlayın. İlk önce bir dikdörtgen çizin ve köşe özelliklerine bakın ;) Sonra da makro manager docker'a :)

Esen kalın.

39 yorum:

  1. seri numarası istiyor kurulum
    onu nereden bulacaz

    YanıtlaSil
  2. Seri numarası için yazılımı satın almanız lazım.

    YanıtlaSil
  3. merhaba.. corel draw x5 i 30günlük deneme sürümünü kullandım. süresi bittiği için programı kaldırdım. daha sonra x5 ve crak dosyası geçti elime.tekrar x5i yüklemeye çalışıyorum olmuyor yüklenmiyor ne yapabilirim?

    YanıtlaSil
  4. CorelDRAW Crack konusunda size yardımcı olamıyoruz. Kolay gelsin.

    YanıtlaSil
  5. kardeşim ben 30 gün kullandım bu programı süresi bitti sonra sildim gene yükledm 0 gün diyo daha kullanamıom lütfen acil cvp verirmsn iş yerndeyim indirmem lazım bu programı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kullanacağın zaman bilgisayarın tarihin eski bir tarihe alman lazım

      Sil
    2. CorelTÜRK Blog'ta yasal olmayan hiç bir paylaşım yapılamaz.

      Sil
  6. Bu gibi durumlarda yardımcı olamayacağımızı söylemiştim. Üzgünüm.

    YanıtlaSil
  7. peki bi sorum daha olacak coreli yükledim email accountta yaptm ama gene 0 gün gösterio nerde hata yapıorm acaba ?

    YanıtlaSil
  8. Account ile ilgisi yok, bilgisayarınızdaki deneme sürümünün deneme süresi dolduysa tekrar çalıştıramazsınız.

    YanıtlaSil
  9. 1 kerelikmi 30 gün kullanılıo corel ?

    YanıtlaSil
  10. setup.msi nedir peki?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Volkan ÇAKIR18 Ocak 2012 23:16

      ETİ Bilgisayar tarafından piyasaya sürülen tüm CorelDRAW X5 kutulu yazılımlar ile birlikte Alfa Yayınları tarafından basılan CorelDRAW X5 Kılavuz Kitabı ve ETİ Bilgisayar tarafından hazırlanan yükleme kılavuzu geliyor zaten. Programı satın alan arkadaşların programların ne işe yaradığı ile ilgili bilgilendirmeniz de uzman yorumu olarak çok faydalı olmuş.

      Sil
  11. CorelDraw X5 yüklerken GPL Ghostscrip yazan yerde soldaki kutucuğu bir türlü işaretleyemedim. Çünkü o bölüm komple pasif durumda kalıyor. Bir türlü aktifleştiremedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. PAsif ise sisteminizde ghostscript zaten yüklüdür.

      Sil
  12. ABD den BH videodan corel x5 satın almıştım. ( Kutu gibi bir ambalaj içinde süper baskılı bir kitap ve onun içinde program dvd si ile lisans anahtarı vardı. ) Kurulumu yapıp lisans anahtarını giriyorum , anahtarın seri numarasını onaylıyor , program çalışıyor , ekrana gelen bir güncelleme uyarısı var o uyarı doğrultusunda güncelleme yaptığımda program bir daha çalışmaz oluyor.
    Kayıt olduktan sonra corel den başarılı bir biçimce kayıt olduğuma ilişkin bir de mail geldi. Müşteri hesabı falan oluşturtmuştu.
    Corel Türkiye'ye sordum , acaba programı ABD den satın aldığım için mi Türkiye'de çalışmasına izin vermiyor ( bazı programlar satıldığı veya belirtildiği ülkelerde çalışıyor , güncelleme yaparken ip Türkiye göründüğünde bloke edebiliyor ) ancak Corel Türkiye böyle bir uygulama olmadığını belirtti.
    (Aynı şekilde ABD den BH videodan aldığım Adobe ürünleri sorunsuz çalışıyor , halbuki en çok aksiliği onlar çıkartırdı )

    İşletim sistemim Win 7 Ultimate 64 bit
    Bilgisayarım İntel core i5 işlemci , 8 gb ram var.

    Kötü olan ise bir hata mesajı vermiyor ki hata numarasından veya hata mesajından hareketle sorunu anlayabileyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ekrana gelen güncelleme uyarısı tam olarak nedir? Hangi güncellemeyi yükledikten sonra program çalışmıyor? Splash ekrana düşmüyor mu yoksa exe yi çalıştırdıktan sonra hiç mi hareket olmuyor.

      Sil
  13. Kürşad bey önce cd deki tüm programları yükledim ( ilk denememde ) lisans seri numarasını girdim bütün işlem tamamlandı kurulum bitti. Programı çalıştırdım , bir barkod yaptım. Programı kapattım , yeniden açtığımda güncellemeler mevcut uyarısı verdi , yükle dedim ( güncelleme ile ilgili herhangi bir isim vs vermedi , programı da nasıl olsa lisanslı aldığım için hiçbir güncellemeden korkmamı gerektirecek bir durum yoktur diye güncellemeleri indirip kurmasını istedim ) Güncellemeler bittikten sonra programı açmak için başlat programlar üzerinde corel in hangi programına tıklarsam tıklayayım imleç programı açmaya çalışıyor gibi dönüp duruyor ancak hiçbir uyarı vermeksizin imleç dönme işlemini tamamlayıp duruyor , herhangi bir uyarı veya hata mesajı vermiyor. Can sıkıcı tarafı da bu bir hata mesajı verse oradan hareketle çözmeye çalışacağım ama mesaj vermiyor.
    4 kez programı kaldırıp , ccleaner ile her şeyi temizleyip bilgisayara restart yapıp denedim. Son denememde kurulum cd sinde sadece coreldraw ı seçtim , diğer opsiyonların hiçbirini yüklemedim ama yine aynı şeyi yaptı.

    Sinir bozucu bir durum. Eski makinamda crackli corel 12 kullanıyordum sorun yaşamıyordum , lisanslı kullanayım bütün güncellemeleri de rahat rahat alırım dedim başıma gelene bakın. ( Grafiker falan değilim , fotoğraf ve video işleme programlarına ilgim vardır x5 i de lisanslı hali ile indirimde yakalamışken alayım dedim ama patladım. )

    Bu arada corel ile ilgili bir eleştirim de satış politikaları hakkında olacak , Adobe ürünlerinde öğrenci sürümü ile lisanslı ürünü özendirmek adına güzel bir satış stratejisi uyguluyor. Üstelik ürünler kısıtlı sürüm değil full sürüm. Sadece ticari amaçlı olarak bir bilgisayara yükleyemiyorsunuz , yani iş yerinde bir bilgisayara yükleyemiyorsunuz. Bence Corel de benzer bir strateji izlemeli bu işten para kazanan profosyoneller elbette ticari lisanslısını alsınlar ama öğrenci veya ev kullanıcıları da korsan ürüne itilmeden sistemin içine çekilsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilinen bir sorun değil bu yüzden araştırmadan bir şey söylemek zor. Sitemizi ziyaret eden diğer kullanıcılar tecrübe etmişse mutlaka çözümü paylaşırlar fakat siz ürünü ABD'den aldıysanız bence doğrudan Corel America ile irtibata geçip sorununuzu bildirin. Teknik servisi arayabilir ya da online destek alabilirsiniz. Neticede bedelini ödediğiniz ürün için teknik destek hakkınız var.

      Corel firması da CDGS serisi için yaklaşık 100$ a alınabilecek Öğrenci ve Ev Sürümü sunuyor.

      Sil
    2. Kürşad bey ilginize teşekkür ederim , siz yazdıktan sonra eti bilgisayar sitesini detaylı incelediğimde akademik sürüm olayını gördüm. Pazartesi günü ilgilendiğim birkaç ürün için eti bilgisayar ile görüşeceğim.

      Benim corel x5 için mecburen abd ile yazışarak çözmeye çalışacağım ama adamlara bir hata kodu numarası da veremeden nasıl olacak onu da bilemiyorum. Ümidim benzer bir sorunla daha önce karşılaşmış olmaları yoksa işim çok zor. Kalan son olasılık hafta sonu farklı bir işletim sistemi olan başka bir bilgisayarda yeniden kurulumu denemek. Eğer o makinada kurulabilirse daha fazla uğraşmadan programı o makinada bırakırım ( çaresiz ) , yok orada da sorun yaşanırsa corel ABD ile çözmek için uğraşırım.

      Saygılar

      Sinan

      Sil
    3. Sinan, Akademik lisans farklı bir şey. Akademik lisans sadece belirlenen eğitim kurumları tarafından alınabiliyor. Benim bahsettiğim ise Ev ve Öğrenci Lisansı. Eti Bilgisayarın sitesinde olmayabilir fakat satışımız var.

      Bu arada şunu da söylemeliyim, ev ve öğrenci sürümünde belirli kısıtlamalar var. YAni CorelDRAW'ın tüm özellikleri bu sürümde bulunmuyor. Dilerseniz bu özellikleri de sizinle paylaşabilirim.

      Sil
    4. Sinan bey, Akademik sürüm ile ilgili bir yanlış bilgi paylaşmış olabilirim. Akademik lisans'ı öğrenciler de satın alabiliyor, bununla ilgili resmi bilgiyi içeren bir makale hazırlıyorum.

      Sil
    5. Kürşad bey teşekkür ederim , eti bilgisayar da telefonla o şekilde bilgi verdi. Talep ettiğim ürünlerle ilgili fiyat bilgisi vermek için benden mail istediler.

      Öğrenci belgesi konusunda sanırım bazı tereddütleri var , öğrenci belgesinde okul sınırlaması yok. Eti bilgisayarda o konuda bir kafa karışıklığı olmuş , Adobe ürünü aldım yeğenim ilkokul talebesidir , onun öğrenci kimliği yeterli kabul edilmişti. ( Nihayetinde evde öğrenme amaçlı amatörce çektiğim fotoğraf veya filmleri düzenlemek için kullanıyorum. )

      Sil
    6. Siz öğrenci değil misiniz. Yeğeniniz adına alıp siz mi kullanıyorsunuz programları?

      Eti Bilgisayar gereken ilgiyi gösterecektir.

      Sil
    7. Programları kendim öğrendiğim kadar yeğenime de öğretmeye gayret ediyorum. Hayata birkaç adım önden başlaması gerek. Saçma sapan bilgisayar oyunları ile zamanını heba etmemesi için gayret ediyorum. ( Yeğenim adına alıp ben mi kullanıyorum derken evet öğrenci indirimi olduğu için onun adına satın alıyorum ama ticari bir amaçla kullanmıyorum hem eğitim hem hoby amaçlı kullanıyorum. )

      Sil
    8. Sinan bey, yurtdışından konuyla ilgili cevap bekliyorum. Hepsini netleştirip bir makale olarak ele alacağım.

      Sil
    9. Bütün kalıntıları ile birlikte kurulmuş olan X5 i kadırmanın bir yolu var mı ? Acaba bir kurulum denemesi sırasında yolunda gitmeyen bir eklenti bilgisayara yüklendi ve o mu sürekli engel oluyor çalışmaya ? Programı kaldırdıktan sonra arama yaptırdığımda register altında bir dünya corel eklentisine rastlıyorum. Başka bir bilgisayarda kurulumu deneyeceğim orada kurulursa bu defa asıl makinaya format atıp her şeyi sil baştan yüklemem gerekecek ki o da korkunç eziyet olacak. Dünyanın programı var bilgisayarda.

      Sil
    10. Buradaki aracı deneyebilirsiniz.
      http://corelturk.blogspot.com/2011/05/inatc-coreldraw-surumlerini.html

      Sil
  14. Teşekkürler Kürşad bey , bu yolu da deneyeyim.

    YanıtlaSil
  15. Kürşat Bey merhabalar
    Corel x5 windows 8 de düzgün çalıştıramıyorum. Sorunu nasıl çözeriz? Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. CorelDRAW Graphics Suit X5 Windows 8 ile uyumlu değildir. Uyumluluk modunu Windows 7 olarak ayarlayıp deneyebilirsiniz. Fakat yine de düzgün çalışmayabilir.

      Sil
  16. Kürşat Bey merhabalar
    Corel x5 windows 8 de düzgün çalıştıramıyorum. Sorunu nasıl çözeriz? Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalese CorelDRAW X5 Windows 8 ile uyumlu değildir. Bir çok sorun oluşabilir.

      Sil
  17. merhaba, lisanslı faturalı corel x5 im var. ama lisans keyimi haybettim. sistem üzerinden nasıl bulabilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ürünü satın aldığınız firmayala irtibata geçin. Ulaşamıyorsanız Eti Bilgisayar teknik destek bölümü size yardımcı olacaktır. destek.eti.com.tr adresinden erişebilirsiniz.

      Sil
  18. merhaba, lisanslı faturalı corel x5 im var. ama lisans keyimi haybettim. sistem üzerinden nasıl bulabilirim.

    YanıtlaSil
  19. Mrhb benim coreldraw x5 var orjinal ama uzerindeki seri no silinmis okunmuyor nasil bulabilirim serial noyu yeniden yardimci olabilirmisiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Esra,

      www.destek.eti.com.tr adresinde konuyla ilgili bir bildirim oluşturursanız ya da destek@eti.com.tr adresine konuyla ilgili bir e-posta gönderirseniz gerekli şartları sağladığınızda sizin için yeni bir seri numarası oluşturulup size iletilecektir.

      Sil